Gepost op

Wat is voedzaam eten?

Eten met waardevolle voedingsstoffen

De eenvoudigste ezelsbrug bij het kiezen van eten is: ‘hoe minder met het eten gebeurd is sinds het oogsten of slachten van de grondstoffen, des te meer voeding zit er nog in’.

Daarbij zijn de hoofdlijnen veruit het belangrijkst. Urenlang denken over de vraag of diepvriesgroente nemen nou beter of slechter is dan verse groente, is niet zo zinvol. Meer groente bij je maaltijden eten wel. En je zorgen maken omdat er een E-nummer op de verpakking van je rosbief staat is niet zo zinvol, maar een worstproduct met een lange lijst ingrediënten vervangen door rosbief wel.

Wat je hierbij doet, is gaan zoeken naar eten dat je voedt. Dat is een andere insteek dan eten zoeken waar je niet dik van wordt. In dat laatste geval loop je het risico dat je te weinig voeding binnenkrijgt en alleen maar meer zin in eten of eetbuien krijgt. Nog afgezien van het feit dat je je minder fit en vrolijk gaat voelen!

Als je de slag te pakken hebt met voedzaam eten kiezen, rest je nog maar één stap: zoveel mogelijk variëren. Een rode paprika is heel voedzaam, maar bevat niet alle mogelijke stoffen. Daarvoor zul je ook andere kleuren paprika’s moeten kiezen (gele of groene). En andere groentes (wortels, tomaten, spruitjes…). En producten uit andere voedselgroepen. Bijvoorbeeld fruit, eieren, noten, volkoren granen, zaden, vette vis, wat vlees.

Voeding is een van de belangrijkste gespreksonderwerpen als het om afvallen gaat. Hoe zorg je dat je de juiste aandachtspunten kiest? Wat in ieder geval helpt, is je concentreren op de belangrijkste basisprincipes:

  • Het draait niet om afzien, maar om goed voor jezelf zorgen. Je eet als je honger hebt en stopt met eten als je genoeg hebt.
  • Je brengt regelmaat in je eetpatroon: je plant maaltijden met een logische afstand en zorgt dat je dan iets goeds te eten bij de hand hebt. Tip: de meeste mensen krijgen ongeveer 3,5 tot 4 uur na hun vorige maaltijd weer honger. Heb je dan eten geregeld?
  • Als je eet of drinkt, doe je dat met je volle aandacht.

Lekkere dingen eet je bij uitzondering: maximaal één keer per dag iets eten of drinken wat je eigenlijk niet voedt en wat je alleen voor de smaak neemt. Je neemt maximaal één handje of één glas en je zorgt dat het echt de moeite waard is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *