Introductie slaap, ontspanning en leefstijl

Een kort overzicht van een onderbelicht maar belangrijk aspect van een gezonde leefstijl: slaap en ontspanning. Studietijd: ca. 45 minuten.

Onderstaande checklist kan mooie basisinformatie geven bij het begeleiden van mensen. Je kan de lijst bijvoorbeeld gebruiken om te peilen hoe iemand ervoor staat op het gebied van slaap en ontspanning.

Checklist slaap & ontspanning

Pak jij het slim aan om (bijna) altijd uitgeslapen en ontspannen te zijn? Kijk hoeveel punten je voor jezelf kan afvinken:

  • Er zijn verschillende dingen die ik leuk vind om te doen in mijn vrije tijd.In mijn ontspanningsactiviteiten hoef ik niet per se prestaties te leveren.
  • Ik doe mijn belangrijkste taak van de dag altijd als eerste, of ik plan hem op het moment dat ik de beste energie heb en doe hem dan ook.
  • Ik doe dingen met aandacht en meestal zonder haast.
  • Ik heb bijna elke dag echt contact met andere mensen (evt. dieren).
  • In mijn pauzes en vrije tijd doe ik iets heel anders dan bij mijn dagelijkse werk of taken (dus bijvoorbeeld niet bij allebei voor een beeldscherm zitten).
  • Ik ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed en zorg dat ik zo’n 7,5 uur slaap krijg per nacht.
  • Het uur voor ik naar bed ga ben ik aan het afbouwen (bijvoorbeeld beeldschermen uit, steeds meer licht en geluid uit en geen moeilijke bezigheden of intensieve beweegactiviteiten meer).
  • De uren voor ik naar bed ga, vermijd ik opwekkende stoffen zoals cafeïne, nicotine en alcohol.
  • Mijn slaapkamer is goed ingericht (b.v. goed bed, niet te warm of te koud, geen beeldschermen, weinig licht en geluid dat binnendringt, geen andere verstoringen).
  • Ik sta elke ochtend behoorlijk uitgerust op.