Ademhaling en stress

Ademhaling en stress zijn sterk aan elkaar gekoppeld. In deze les leer je daar meer over.

Bekijk het fragment en doe mee met de opdracht die gegeven wordt. Lees daarna de tekst en beantwoord de vragen.

Het ademhalingstempo is voor vrijwel iedereen gemakkelijk te beïnvloeden. Daarnaast kun je voor een betere ademhaling (en dus meer rust en energie) aandacht besteden aan twee andere zaken:

1. Lichaamshouding

Veel mensen zitten, staan en lopen ‘ingezakt’. Dit is niet alleen slecht voor rug, nek en spieren/gewrichten/botten. Het zorgt er ook voor dat de longen minder ruimte hebben en dat er een onvolledige ademhaling kan ontstaan. Lijkt dit relevant voor je deelnemer(s), dan kun je de volgende opdracht geven aan iemand die staat of zit:

Geef een rapportcijfer voor hoe energiek je je voelt op dit moment.
Stel je nu voor dat er een draadje van je kruin naar de hemel loopt, dat lichtjes wordt aangetrokken. Tegelijkertijd is er ook een draadje van je stuitje naar de grond.
Breng nu je schouderbladen een klein beetje naar elkaar toe.

Geef nu nog eens een rapportcijfer voor hoe energiek je je voelt.

2. Hoe diep is de ademhaling?

Bij stress past een ‘hoge’, oppervlakkige ademhaling. Vooral de borstkas zet uit, niet de buik. Je kunt je deelnemer vragen of hij zijn hand wil leggen op de plek waar zijn ademhaling naartoe gaat voor zijn gevoel. Globaal kun je daarbij onderscheid maken tussen bovenin de borst, ter hoogte van het middenrif of de onderbuik. Je kunt je deelnemer vragen of hij zijn adem wat meer naar beneden kan laten stromen. Kent hij geen buikademhaling, dan is een aanbeveling om eens op te letten als je in bed ligt. In liggende houding ontstaat er vanzelf een buikademhaling.

De genoemde volgorde is niet willekeurig. Mensen die nog niet eerder een buikademhaling hebben geoefend, of die het bij eerdere pogingen lastig vonden om naar hun buik te ademen, kunnen er een soort benauwd of onprettig gevoel van krijgen als ze proberen ‘iets met hun ademhaling te doen’. Iets langer uitademen en/of kijken of je een ontspannen, rechte houding kunt vinden, zijn dan een betere start.