Geplaatst op Geef een reactie

Thema’s voor de content packs

Bij het streven naar duurzame inzetbaarheid, goede gezondheid en voldoende vitaliteit  van medewerkers helpt een gezonde leefstijl. Een gezonde leefstijl wordt gevormd door verschillende gezonde leefgewoonten. Om deze in te delen in categorieën wordt vaak gebruik gemaakt van de BRAVO-thema’s. BRAVO staat voor Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning. Deze onderwerpen zijn allemaal terug te vinden in het menu waar organisaties uit kunnen kiezen als ze een abonnement hebben op de content packs van Visiom. Hier volgt een overzicht van de opties.

Bewegen
Voldoende beweging heeft een positieve invloed op gezondheid, vitaliteit en het terugdringen van ziekteverzuim. Ook verkleint bewegen de kans op depressies, vermindert het stress en bevordert het goede slaap.

U heeft bij ons keuze uit de volgende content packs:
B 1. Kom in beweging! 
Nadelen van lang achter elkaar zitten. Pluspunten van minder zitten en regelmatig bewegen.
B 2. Voldoende bewegen, hoe doe je dat?
Hoe haal je de beweegnorm? Manieren om meer te bewegen in het dagelijks leven .
B 3. Sport je fit!
Bewegen & sporten. Je conditie verbeteren, hoe pak je dat aan?

Roken
Dat roken schadelijk is voor de gezondheid is algemeen bekend. Wist u dat rokende werknemers gemiddeld meer verzuimen dan niet-rokers en ex-rokers? En dat er steeds meer bewijs is dat roken meer arbeidsongeschiktheid veroorzaakt en dat rokende werknemers minder goed presteren?

U heeft keuze uit de volgende content packs:
R 1. Roken: waarom is het zo verslavend?
Wat gebeurt er in je lichaam en hersens als je rookt? Wat zijn de nadelen van roken op korte en lange termijn?
R 2. Stoppen met roken, wat levert het op?
De nadelen van roken, de voordelen van stoppen. Wat gebeurt er in je lijf als je stopt en voorkom je dat je aankomt?
R 3. Stoppen met roken? Vergroot je kans op succes!
Verschillende methodes die kunnen helpen bij stoppen met roken. Hoe kan je terugval voorkomen?

Gerelateerde content packs:
AL 2. Help, ik heb een verslaving! Hoe kom ik er af?
Soorten verslaving, de werking en gevolgen van een verslaving. Verslavingstest. Voordelen van stoppen, tips om te stoppen of om hulp in te schakelen.
AL 1. Goede voornemens – hoe houd je ze vol?
Waar komen onze slechte gewoontes vandaan? Hoe kunnen we nieuwe, gezonde gewoontes krijgen en volhouden?

Alcohol
Bij alcohol hangt de invloed op de gezondheid en vitaliteit af van hoeveel en hoe vaak iemand drinkt. Het advies voor verantwoord alcoholgebruik, door de Gezondheidsraad  in 2015 vastgesteld, is: ‘drink geen alcohol, of in ieder geval niet meer dan 1 standaardglas per dag’. De norm is voor mannen en vrouwen gelijk. Met een content pack over alcohol kunt u het inzicht van uw medewerkers vergroten en het bewustzijn verhogen.

U heeft keuze uit de volgende content packs:
A 1. Minder alcohol, meer (echt) plezier!
Welk effect heeft alcohol? Minder alcohol drinken, wat levert dat op?
A 2. Last van een bierbuikje? Het effect van alcohol op je gewicht.
Wat doet alcohol in je lichaam en wat is de invloed op stofwisseling en gewicht?

Gerelateerde content packs:
AL 2. Help, ik heb een verslaving! Hoe kom ik er af?
Soorten verslaving, de werking en gevolgen van een verslaving. Verslavingstest. Voordelen van stoppen, tips om te stoppen of om hulp in te schakelen.
AL 1. Goede voornemens – hoe houd je ze vol?
Waar komen onze slechte gewoontes vandaan? Hoe kunnen we nieuwe, gezonde gewoontes krijgen en volhouden?

Voeding
Voeding heeft een grote invloed op de gezondheid van uw medewerkers. Overgewicht en obesitas kunnen leiden tot gezondheidsrisico’s en ziekteverzuim. Gezonde voeding is de belangrijkste factor in het bestrijden en voorkomen van overgewicht.

U heeft keuze uit de volgende content packs:
V 1. Gezonde voeding, wat is de basis?
Uitleg over slimme keuze:  onbewerkt voedsel is (meestal) beter. Beknopte uitleg over dagelijkse voedingsbehoeftes.
V 2. Hoe stop je met snoepen en snaaien?
Verschil tussen eten voor de smaak of uit onrust. Wanneer geniet je echt van iets lekkers? Tips voor gezonde tussendoortjes. Wat is de echte behoefte?
V 3. Blijvend afvallen, hoe pak je dat aan?
Eetgewoontes blijvend veranderen in kleine stapjes.
V 4. Wat kan je het beste drinken?
Water is het fijnst voor het lichaam. De effecten van cafeïne, alcohol, suiker en zoetstof in dranken op een rij.

Gerelateerde content packs:
A 2. Last van een bierbuikje? Het effect van alcohol op je gewicht.
Wat doet alcohol in je lichaam en wat is de invloed op stofwisseling en gewicht?
AL 3. Gezonde gewoontes volhouden doe je zo!
Welke resultaten kun je meten/bijhouden om je motivatie op peil te houden?
AL 1. Goede voornemens – hoe houd je ze vol?
Waar komen onze slechte gewoontes vandaan? Hoe kunnen we nieuwe, gezonde gewoontes krijgen en volhouden?

Ontspanning
In het drukke leven van veel medewerkers is ontspanning een belangrijke factor. Goede ontspanning en goede slaap helpen om weer opgeladen en uitgerust aan een nieuwe werkdag te beginnen.

U heeft keuze uit de volgende content packs:
O 1. Slaap je fitter, blijer en slanker. 
Het effect van (on)voldoende slaap. Wat kan je overdag doen om beter te slapen?
O 2. Aan het einde van de dag vaak uitgeblust? Met deze tips houd je energie over!
Voldoende (water) drinken en slapen, gezond eten, regelmatig bewegen, pauzes en afwisseling helpen om energiek te blijven.
O 3. Zo verminder je de stress in je dagelijks leven!
Nut en nadeel van stress, uitleg over verschil tussen stress in de oertijd en nu. Tips om stress te verminderen.
O 4. Gebruik je vakantie om ècht bij te tanken!
Veel eten en drinken lijken misschien ontspannend, maar je lichaam verwen je juist  met gezond eten en voldoende beweging op vakantie.
O 5. Weer vol aan de slag. Hoe houd je het ontspannen en energieke gevoel na de zomer vast?
Genieten van kleine dingen, bewust ontspanning kiezen en plannen, goed bewegen en eten.
O 6. Hoe laad je jezelf weer op na een (zware) werkdag?
Hoe zorg je dat je de volgende dag weer vol energie aan de slag kan? Wat zijn voorwaarden voor goede ontspanning?
O 7. Ontspannen feestdagen zonder stress? Zo regel je dat!
Waar gaat het écht om, hoe kan je met minder moeite en stress een fijne tijd hebben?

Extra content packs
Er zijn ook drie content packs die de BRAVO-thema’s overstijgen:

AL 1. Goede voornemens – hoe houd je ze vol?
Waar komen onze slechte gewoontes vandaan? Hoe kunnen we nieuwe, gezonde gewoontes krijgen en volhouden?
AL 2. Help, ik heb een verslaving! Hoe kom ik er af?
Soorten verslaving, de werking en gevolgen van een verslaving. Verslavingstest. Voordelen van stoppen, tips om te stoppen  of om hulp in te schakelen.
AL 3. Gezonde gewoontes volhouden doe je zo!
Welke resultaten kun je meten/bijhouden om je motivatie op peil te houden?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.