Geplaatst op Geef een reactie

Te dun, te mager of te licht?

ondergewichtEr is altijd veel te doen over te zwaar zijn en afvallen. Maar er zijn ook mensen die lichter zijn dan ze zouden willen! Dat kan betekenen dat ze volgens de normen te weinig wegen. Maar vooral ook dat ze er magerder uitzien dan ze zouden willen, of zo weinig ‘reserves’ hebben in hun lichaam dat ze er minder fit van worden.

Als dit speelt, kunnen tips voor mensen die te zwaar zijn, veel inzicht geven. Zowel te lichte als te zware mensen hebben namelijk vaak een verkeerde balans in hun gewoontes. Bijvoorbeeld hoe ze eten, bewegen, met slaap of ontspanning omgaan. In beide gevallen helpt het als iemand zijn gewoontes in evenwicht brengt.

Wel zijn er natuurlijk een aantal specifieke lichamelijke zaken belangrijk als iemand te licht is. In dit aanvullende artikel krijg je daarom wat extra aanwijzingen.

Allereerst zou je kunnen kijken wat er aan de hand is:

  • Is de patiënt mager omdat hij/zij erg weinig eet?
  • Of heeft hij juist veel honger, eet hij veel en komt hij toch niet aan?

Is het het eerste, dan wordt je belangrijkste vraag: waarom eet iemand zo weinig? Is hij veel met zijn hoofd bezig en vergeet hij zijn lichamelijke behoeftes? Heeft eten geen prioriteit voor hem? Of is er misschien iets niet in orde in zijn lichaam? Als iemand geen eetlust heeft en niet weet waarom, overleg dan met de huisarts of er iets onderzocht moet worden. Een gezond mens zou een paar keer per dag honger moeten voelen. Ook als de eetlust plotseling verdwenen is, is dat een reden om een arts te raadplegen.

Vergeet iemand te eten of maakt iemand andere dingen belangrijker dan de behoefte van zijn lichaam aan eten vervullen? Dan is het zinvol om na te denken of het echt waar is dat die andere dingen belangrijker zijn. Wellicht is het tijd voor een besluit hierover?

Er is ook een groep mensen die wel degelijk veel eet en toch niet aankomt. Dat is uiteraard een reden om met de huisarts te overleggen en/of nader onderzoek te doen.

Is iemand gezond of is er in ieder geval medisch gezien niets wat er nu eerst moet worden gecheckt? Dan helpen de volgende tips om op een gezonde manier wat steviger te worden:

  1. Eet drie tot vier stevige maaltijden per dag. Als je de hele dag kleinere maaltijden eet, stimuleer je je stofwisseling alleen maar om harder te verbranden.
  2. Eet ’s middags en ’s avonds eiwitrijk. Dan is je stofwisseling vaak iets rustiger dan ’s ochtends en dan zorgt zulk ‘stevig’ voedsel ervoor dat je lichaam meer voedingsstoffen kan opslaan. Je kunt bijvoorbeeld yoghurt bij je maaltijden eten, of cottage cheese.
  3. Laat je niet verleiden tot het eten van grote hoeveelheden zoetigheid of vette snacks. Je wilt een gezond lichaam opbouwen, niet je gezondheid en je energie continu ondermijnen.
  4. Beweeg regelmatig en kies dan (ook) voor trainingsvormen waarbij je spieren opbouwt. Vraag als het nodig is een keer advies bij een sportschool of een professioneel geschoolde trainer, wat geschikte oefeningen zijn voor je en wat een veilig opbouwschema is.
  5. Leer goed omgaan met stress en onrust. De kans is groot dat jouw stresssysteem zo in elkaar zit, dat je bij stress veel energie verbruikt. Blijf dus ook een beetje uit de buurt van pepmiddelen, waaronder koffie, cola, alcohol en nicotine. Vermijd ook al teveel suikerrijk eten en drinken omdat die je energiesysteem uit balans brengen.
  6. Heb je zo weinig reserves dat je je echt slap en naar voelt als je ’s ochtends wakker wordt? Zorg dan dat je eerst iets voedzaams te eten of de drinken krijgt voor je iets anders gaat doen. Bereid het de avond tevoren voor als dat nodig is.

Is er behoefte aan extra informatie of begeleiding over bijvoorbeeld gezond eten, bewegen of goed omgaan met stress? Dan kan een leefstijlcoach die vanuit een totaalaanpak bieden. Voor een passend dieetadvies is de diëtist een goede keus en voor beweegadvies en -begeleiding bijvoorbeeld een personal trainer of een sport medisch adviescentrum.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.