Geplaatst op Geef een reactie

Suikers verbruiken of vet verbruiken?

Tijdens sport of inspanning heeft elke cel in je lichaam energie nodig om te doen wat hij moet doen. Afhankelijk van wat je doet hebben je cellen meer of minder brandstof nodig. Brandstof wordt geleverd door glucose en dit kan je lichaam uit vier dingen halen: uit vetten, koolhydraten, eiwitten of alcohol.

Tijdens het sporten zal je geen alcohol nemen en eiwitten zijn niet echt bruikbaar omdat de omzetting naar glucose omslachtig en langzaam gaat. Blijft dus over: vetten en koolhydraten. Hier kan een vergelijking gemaakt worden met diesel en benzine. Vetten zijn net als diesel niet wateroplosbaar en worden moeilijker getransporteerd. De verbranding van koolhydraten gaat net als benzine veel sneller en levert ook nog eens een hoog rendement op voor je spieren.

Bij intensieve inspanning gebruikt je lichaam dus vooral koolhydraten. Bij matige inspanning, zoals wandelen en rustig fietsen is je vetvoorraad een uitstekende energiebron. Bij rustige activiteiten hoef je niet te pieken en maakt het niet uit dat het transport minder snel gaat. Bovendien heeft het verbranden van vet nog andere voordelen, de voorraad die je ervan kan hebben is groter en een gram vet levert ruim 2x zoveel kcal op dan een gram koolhydraten.


Prof. dr. ir. Wim Saris, emeritus hoogleraar Humane Voeding aan de Maastricht University heeft veel onderzoek gedaan naar de energiestofwisseling en het verbeteren van sportprestaties en voeding.

Bron: XTR, 25 november 2017.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.