Geplaatst op Geef een reactie

Slaap & ontspanning – Checklist

slaap en ontspanningWat is er nodig om (bijna) altijd uitgeslapen en ontspannen te zijn? Loop met je cliënt onderstaande punten door en kijk hoeveel hij er af kan vinken:

  • Er zijn verschillende dingen die ik leuk vind om te doen in mijn vrije tijd.
  • In mijn ontspanningsactiviteiten hoef ik niet per se prestaties te leveren.
  • Ik doe mijn belangrijkste taak van de dag altijd als eerste, of ik plan hem op het moment dat ik de beste energie heb en doe hem dan ook.
  • Ik doe dingen met aandacht en meestal zonder haast.
  • Ik heb bijna elke dag echt contact met andere mensen (evt. dieren).
  • In mijn pauzes en je vrije tijd doe ik iets heel anders dan bij mijn dagelijkse werk of taken (dus bijvoorbeeld niet bij allebei voor een beeldscherm zitten).
  • Ik ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed en zorg dat ik zo’n 7,5 uur slaap krijg per nacht.
  • Het uur voor ik naar bed ga ben ik aan het afbouwen (bijvoorbeeld beeldschermen uit, steeds meer licht en geluid uit en geen moeilijke bezigheden of intensieve beweegactiviteiten meer).
  • De uren voor ik naar bed ga, vermijd ik opwekkende stoffen zoals cafeïne, nicotine en alcohol.
  • Mijn slaapkamer is goed ingericht (b.v. goed bed, niet te warm of te koud, geen beeldschermen, weinig licht en geluid dat binnendringt, geen andere verstoringen).
  • Ik sta elke ochtend behoorlijk uitgerust op.
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.