Geplaatst op Geef een reactie

Omgaan met een winterdepressie of winterdip

Zo’n tien tot twintig procent van de mensen lijkt last te hebben van een ‘winterdepressie’. De oorzaak is het verminderde aantal uren licht dat we in de winter krijgen. Het lichaam maakt als het donker is/wordt melatonine aan, dat slaperig maakt. Wil men helemaal niet slaperig zijn, dan kan dat uiteraard frustrerend werken. Het energiegebrek dat iemand ervaart, kan zorgen voor een somber of prikkelbaar gevoel.

Als je mensen spreekt die in de winter last hebben van zulke gevoelens en van energiegebrek, terwijl dat in de zomermaanden niet het geval is, dan zouden ze last kunnen hebben van een winterdepressie. Wat kunnen ze dan doen? Dit zijn een aantal tips:

  • Verzamel zoveel mogelijk daglicht. Ga overdag naar buiten, bij voorkeur in de ochtend als het licht is. Schijnt de zon, ga er dan even in staan. Is dit niet mogelijk, verdiep je dan in lichttherapie of daglichtlampen.
  • Zorg voor een goed dagritme. Denk hierbij vooral aan op een vast tijdstip naar bed gaan en 7-8 uur slapen, dagelijks (buiten) minimaal 30 minuten bewegen, gezonde maaltijden eten en niet teveel koffie en alcohol drinken.
  • Zorg dat je in de winter (ook) een aantal ontspannende activiteiten hebt die je leuk vindt. Misschien moeten het wel andere zijn dan in de lente en de zomer.
  • Verwacht geen perfectie van jezelf. Dat is sowieso al niet haalbaar, maar in de winter zeker niet (als je dan minder energie ervaart). Let hier ook op tijdens de feestdagen. Als alles goed genoeg is, is het goed genoeg. ?

Met dank aan dit artikel van Johns Hopkins Medicine.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.