Word je eigen leefstijlcoach – Niveau 2 – Les 12 – Stress en onrust

Stress en onrust

Tot nu toe ben je bezig geweest met de leefstijlthema’s voeding, beweging, slaap en ontspanning. Positieve veranderingen op deze gebieden kunnen bijdragen aan een fit en energiek gevoel. Maar al doe je zo je best, soms voel je je behoorlijk onrustig of gestrest. Iedereen heeft wel eens last van onrust: het gevoel dat iets aan jou of je leven even niet is zoals je wilt. Die onrust voelt onprettig. Je kan daardoor de neiging krijgen om de onrust weg te drukken door jezelf af te leiden en weg te halen bij je gevoel. Hiervoor kan je verschillende soorten vluchtwegen gebruiken. Veel voorkomende vluchtwegen zijn bijvoorbeeld tv kijken, eten, werken, alcohol drinken en analyseren. Maar in feite kun je elke handeling gebruiken om jezelf af te leiden van je gevoel.

Hoe ontstaat onrust nou precies?

Onrust ontstaat als jij of je leven even niet aan je verwachtingen voldoen. Iedereen heeft verwachtingen, oftewel normen voor zichzelf: gedragsregels die je hebt geleerd van je ouders, vrienden, leraren, kinderen, collega’s en andere belangrijke mensen. De meeste normen zijn voor jou zo gewoon, dat je er niet eens bij stilstaat dat je ze hebt. Op tijd komen, hulpvaardig zijn, vriendelijk blijven, opschieten, hard werken, jezelf nuttig maken en gezellig doen bijvoorbeeld. Voldoen aan je normen geeft je een veilig gevoel. Maar ze kunnen je ook veel onrust bezorgen, zeker als je een ‘inwendig conflict’ hebt tussen twee verschillende normen. Je wil bijvoorbeeld alle aandacht hebben voor je vriendin die belt met een heftig bericht, maar moet op weg naar een afspraak waar je niet te laat voor wilt komen. Een ideaal recept voor een heel onrustig gevoel, dat je soms pas later op de dag voelt, na die belangrijke afspraak. En dan weet je misschien niet eens meer waar het door ontstaan is.

enter image description hereWat zijn de nadelen van je onrust wegdrukken?

Een vluchtweg nemen bij onrust kan prettig lijken, want je dempt je onprettige gevoel. Maar je vervelende gevoel is daarmee niet verdwenen. Dat blijft op de achtergrond aanwezig, want je haalt de oorzaak van de onrust niet weg. En er hangt een risico aan het gebruik van vluchtwegen: je kan er afhankelijk van worden. Dat merk je aan gedachten als ‘Het eten is sterker dan ik’ of ‘Ik kan het niet helpen, ik zit wéér achter mijn beeldscherm’. Sommige vluchtwegen hebben bovendien nadelige effecten op je gezondheid als je ze veel gebruikt, en in alle gevallen geeft een vluchtweg geen echt plezierig gevoel. Je voelt in het beste geval weinig tot niets – maar dus ook niets prettigs. Daarbij zorgt het wegdrukken van de onrust (oftewel de signalen dat er iets niet naar je zin is) ervoor dat je niets verandert. Zo blijft de bron van je onrust bestaan.

Beter omgaan met onrust

Als je van je vluchtwegen af wilt, dan kan je gaan oefenen met je onrust toelaten. Wen aan het idee dat onrust niet bedreigend is. Het voelt misschien ongemakkelijk, maar het is gewoon een signaal dat er iets aan de hand is. Je kan je eigen ‘vluchtwegen’ inventariseren. En je realiseren dat je als je eet/werkt/rookt/etc. zonder dat je er echt met je volledige aandacht bij bent, je jezelf waarschijnlijk aan het verdoven bent. Als je weer de neiging krijgt om een vluchtweg te kiezen, wacht dan eens tien seconden. Of dertig. Je kan gewoon nieuwsgierig kijken wat er dan gebeurt. En merken dat je het overleeft. Misschien kan je dat ook wel langer. Neem uitgebreid de tijd om dit te oefenen en op te bouwen. Als je je op dit gebied ontwikkelt, heb je er de rest van je leven plezier van, want je leert jezelf beter kennen, wordt sterker en kan beter met problemen en uitdagingen omgaan. Een flinke boost voor je zelfvertrouwen!

Opdracht:

  1. Maak een lijstje met normen door jezelf de vraag te stellen: wat mag ik nooit van mezelf? Of omgekeerd: wat moet ik altijd van mezelf?
  2. Welke vluchtwegen gebruik jij als je je onrustig voelt? Wat zijn de nadelen van die vluchtwegen?
  3. Zoek op YouTube een korte mindfulness oefening, oftewel een oefening waarbij je moet ‘toelaten wat er is’. Doe hem eens en evalueer hoe makkelijk of lastig je het vindt om dingen toe te laten, zonder te sturen.

Tip: deze zomer komt de cursus ‘Word je eigen mindfulness coach’ voor je beschikbaar. Die sluit hier prachtig bij aan.

Terug naar:Word je eigen leefstijlcoach – Niveau 2