Word je eigen leefstijlcoach – Niveau 2 – Les 11 – Wat is waar in al die informatie?

Wat is waar in al die informatie over leefstijl?

We leven in een tijd waarin er continu allerlei informatie op je afkomt. Via allerlei kanalen zoals internet, krant, televisie, tijdschriften, social media en ook persoonlijk contact is er erg veel te lezen en te horen over leefstijl. Het vakgebied is breed én continu in beweging en spreekt bij veel mensen tot de verbeelding. Bijna iedereen is wel op zijn eigen manier bezig met zijn gezondheid, verzamelt daar informatie over en popelt om het met jou te delen, zeker als het op hem/haar een positief effect had. Maar wat voor een ander werkt, werkt niet altijd voor jou. Daarom is het fijn om je zelf te informeren over sommige onderwerpen. Er is genoeg informatie beschikbaar, maar het is onmogelijk om alle actuele (wetenschappelijke) inzichten over voeding, beweging, slaap, ontspanning, gedrag en motivatie zelf bij te houden. Je zal dus moeten afgaan op anderen die de inzichten samenvatten of een overzicht bieden.

Welke informatiebron is betrouwbaar?

Je komt veel tegenstrijdige informatie tegen over leefstijlonderwerpen. Dat kan je behoorlijk in verwarring brengen. Is brood nou wel of niet goed voor je? Is kokosvet nou heel gezond om te eten of kan je het maar beter op je huid smeren? Er zijn erg veel tegenstrijdige berichten en het valt niet altijd mee om het kaf van het koren te scheiden. Het is handig om een aantal informatiebronnen te vinden, bijvoorbeeld websites of bloggers, die het gedegen aanpakken. Daarbij kan je letten op de volgende punten.

Neem deze mensen/artikelen met een korrel zout:

  • Er wordt beweerd de waarheid te hebben of aangegeven aan dat er één duidelijke waarheid is;
  • De schrijver/spreker geeft maar één kant van een verhaal, terwijl er meer kanten moeten zijn;
  • De redenering is waterdicht;
  • De schrijver/spreker geeft af op mensen met een andere visie;
  • De bewijsvoering is niet betrouwbaar, er wordt bijvoorbeeld beweerd dat veel mensen het ook vinden, dat artsen het ook vinden of dat er één onderzoek is dat dit ondersteunt.

Omgekeerd is dit een goed teken:

  • De schrijver/spreker is nieuwsgierig, staat open voor ontwikkelingen en voor andere inzichten;
  • Er worden meer kanten belicht, en nuances gegeven bij het onderwerp/vraagstuk;
  • Er worden meerdere bronnen onderzocht om tot antwoorden te komen.

Voor een voorbeeld van een tendentieus artikel over brood open je deze link. Een artikel dat meer kanten van het eten van brood belicht vind je hier.

Waar komt de informatie vandaan?

Wil je weten wat er klopt in een artikel, kijk dan welke bronnen er worden gebruikt. Een betrouwbaar artikel is gebaseerd op een onderzoek, onderzoeksartikel of andere artikelen. Die bronnen worden vaak onderaan het artikel vermeld. Dit kan, zeker als het een onderzoeksartikel betreft, pittig leeswerk zijn. Het goede nieuws: je hoeft niet het hele onderzoek door te spitten. De belangrijkste vraag voor jou is of de conclusie in het onderzoek inderdaad klopt met wat de auteur van het artikel beweerde. Soms worden details uit het onderzoeksresultaat uit hun verband gehaald. Het kan ook interessant zijn om te kijken wie de opdrachtgever van een onderzoek is. Als een onderzoek betaald wordt door een organisatie die een productgroep promoot, dan kan je verwachten dat de onderzoeksresultaten in een bepaalde richting worden geïnterpreteerd en minder objectief zijn.

Krijg je lol in het uitpluizen van bronnen van artikelen? Kijk dan eens of het onderzoek in een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift is verschenen. Zo niet, is het dan wel echt een wetenschappelijk verantwoord uitgevoerd onderzoek?

Wat doe je met je kennis?

Kennis is interessant, maar het gaat er natuurlijk om wat jij er aan hebt. Als je je ingelezen hebt in een onderwerp, op een betrouwbare website of uit een andere betrouwbare bron, dan kan je gaan kijken wat jij met die informatie wil doen. Welke dingen passen bij je, wat bevalt er toch niet, waar voel jij je goed bij? Want hoeveel er ook onderzocht en geschreven wordt, jij bent de beste onderzoeker van jouw lichaam en leven.

Opdracht:

  1. Wat zou jouw doel zijn bij het nazoeken van informatie over leefstijlonderwerpen?
  2. Zoek eens wat informatie op over een leefstijlonderwerp waarover je veel leest en/of hoort of over een onderwerp waar je graag meer over wilt weten. Wat is hierna jouw belangrijkste conclusie over het onderwerp?
  3. Als je tendentieuze (eenzijdige of negatieve) informatie tegenkomt over een leefstijlonderwerp en iemand vraagt om je reactie, hoe zou je daarmee om willen gaan?
Terug naar:Word je eigen leefstijlcoach – Niveau 2