Word je eigen leefstijlcoach – Niveau 2 – Les 10 – Behoeftes uit elkaar houden

ET phone home

Welke behoeftes zijn er?

Behoeftes heb je in allerlei soorten en sterktes. Je zou ze ook op allerlei manieren kunnen indelen. Een overzichtelijke manier is om opbouw van je brein te volgen. Dan weet je namelijk ook waar je kan beginnen: de behoeftes die worden bewaakt door je ‘basisbrein’, oftewel je hersenstam. Zo’n hersenstam hebben alle dieren. Hij zorgt dat je de dingen blijft doen die je in leven houden: ademhalen, water drinken, eten, slapen en contact met soortgenoten zoeken. Dat laatste doet je hersenstam overigens met een hele eenvoudige reden: hij wil niet alleen dat jij als individu overleeft, maar ook dat je genen overleven. Het hele menselijke overlevingsmechanisme is afgestemd op zich voortplanten. 😉 Je zou deze vijf behoeftes je biologische basisbehoeftes kunnen noemen. Brengt ons nog even op een goede vraag: is bewegen dan geen basisbehoefte? Ja en nee. Een toelichting lees je hier.

Basisbehoeftes opmerken en vervullen

Als je een behoefte niet opmerkt, is het lastiger om hem te vervullen. Zo is het ook met je basisbehoeftes: als je niet (meteen) merkt dat er eentje opspeelt, zou het best kunnen dat je hem gaat verwarren met andere behoeftes, bewust of onbewust. Mensen die dorst hebben of moe zijn, kunnen bijvoorbeeld de neiging hebben om extra te gaan eten. Eigenlijk heb je dan dubbel pech: je eet teveel én je krijgt niet wat je eigenlijk nodig had. En je voelt je ook nog eens onrustig. Kijk maar eens naar het filmpje bij deze les, ter verlevendiging.

Kortom: het is de moeite waard om regelmatig even stil te staan bij de signalen die je lichaam geeft. Ze opmerken, is de eerste stap om je behoeftes goed te vervullen. En dan krijg je wél wat je nodig hebt. Zonder ballast. En met meer rust als bonus.

MindfulHappiness_MindfulnessOmdat we tegenwoordig steeds meer met ons verstand doen en minder met ons lichaam, is je aandacht bij je lichaam houden overigens niet altijd eenvoudig. Misschien vind je het zelfs ongemakkelijk, of oncomfortabel. Als je ‘incheckt’ bij je lichaam, kan je immers ook minder prettige sensaties opmerken. Pijn, stress, een opgeblazen gevoel of weerstand tegen dingen die je moet doen, om maar een paar voorbeelden te noemen. Aan de andere kant: die signalen zijn er ook als je er niet op let, en je hebt er net zo goed last van. Onderhuids misschien, maar daardoor blijven ze wel veel langer doorzeuren! Als je zo’n signaal opmerkt en bereid bent ernaar te luisteren, kan het zijn boodschap brengen en dan kom je tot rust. Hier komen we nog op terug in les 12.

Goed geregeld

Intussen is er ook een hele praktische manier om te zorgen dat je vaker krijgt wat je nodig hebt: gewoontes inbouwen om je basisbehoeftes te vervullen. De behoefte aan contact volgens een vaste gewoonte vervullen lijkt misschien wat vreemd, maar je kan in ieder geval met de andere vier beginnen:

  • tijdig even naar buiten voor frisse lucht,
  • zorgen dat je anderhalve liter water drinkt, verspreid over de dag,
  • een gezonde maaltijd eten als je honger hebt,
  • je (liefst vaste) bedtijden bewaken zodat je altijd genoeg slaap krijgt.

Deze dingen kunnen elkaar niet vervangen. Je kan dus niet zeggen: ik eet gezond en drink water, dus dat is al heel wat en dat slapen komt later wel een keer. Want slaapgebrek verstoort de signalen dat je eten of drinken nodig hebt, en van eten en drinken rust je niet uit. ‘Three out of four ain’t bad’ gaat hier dus niet op.

Opdracht:

  1. Ga na wat er bij jou gebeurt als één van je biologische basisbehoeftes niet goed vervuld is/wordt. Wat merk je dan op?
  2. Geef jezelf een rapportcijfer voor hoe goed je meestal contact hebt met je lichaam. Wat levert contact met je lichaam houden jou vooral op?
  3. Zet de vijf biologische basisbehoeftes op volgorde: van het beste vervuld bij jou, naar het minst goed vervuld bij jou. Welke verbeterstap lijkt je wel wat?
Terug naar:Word je eigen leefstijlcoach – Niveau 2