Geplaatst op Geef een reactie

Gewoontes om aan te werken als iemand wil afvallen

Soms is het fijn om gewoon aan de slag te gaan, zonder je in allerlei theorieën te hoeven verdiepen. Hier onder staat een lijstje met gewoontes waar mensen aan kunnen werken als ze willen afvallen. Laat ze er eentje kiezen die nuttig en haalbaar is en waarmee ze kunnen gaan oefenen. Als het een gewoonte is geworden, kan er weer een nieuwe gewoonte worden opgepakt.

  • 7-8 uur slapen per nacht, liefst op regelmatige tijden
  • minimaal 2x per dag groente bij je maaltijd
  • 1,5 liter water/vocht per dag drinken (tip: in de winter kan warm water fijner zijn)
  • elke dag minimaal 2x naar buiten voor frisse lucht
  • heel goed proeven als je snoep, koek, dranken of snacks neemt (vervolgstap: stop als het niet meer zo lekker is als de eerste hap of slok)
  • in je vrije tijd dingen doen die niet op je werk/dagtaak lijken (voorbeeld: geen tv na een dag achter een beeldscherm)
  • elke dag 30 minuten actief bewegen (elk blokje van 10 minuten is winst)
  • met aandacht eten tijdens je ontbijt, lunch en/of diner
  • in drukke tijden of bij stress je zwaarste klus plannen op het tijdstip dat je de meeste energie hebt

Wellicht kunnen mensen zelf nog andere nuttige gewoontes toevoegen aan dit lijstje. Let dan goed op dat ze beschrijven wat ze gaan doen, in plaats van wat ze niet meer willen of mogen. Verboden zijn geen bruikbare basis voor een goed leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.