Gepost op

Duurzame inzetbaarheidsuren in het onderwijs – hoe gebruik je ze slim?

duurzame inzetbaarheidsuren coachingOnze huidige maatschappij vol prikkels vraagt veel van mensen. Mensen die in het onderwijs werken, ervaren dat vaak nog meer dan gemiddeld. Je moet er écht zijn voor de leerlingen (steeds grotere groepen, en met steeds meer diverse behoeftes), de regeldruk wordt er niet minder op en uiteraard wil het team ook dat je deelneemt aan alles wat er geïnitieerd wordt. Dat vergt nogal wat van je. Het is niet voor niets dat het ziekteverzuim in het onderwijs hoger is dan in andere sectoren. Maar ook als je (nog) niet ziek bent, kan een te hoge werkdruk je leven een stuk minder aangenaam maken. Vermoeidheid, hoofdpijn, somberheid, prikkelbaarheid… Het is de moeite waard om dat te voorkómen.

Ter ondersteuning is er in het onderwijs de regeling duurzame inzetbaarheid. Er is een basisbudget van 40 uren per jaar, die je mag inzetten voor activiteiten die je helpen gezond aan het werk te blijven tot je de AOW leeftijd bereikt. Denk bijvoorbeeld aan studietijd, coaching of een stage. Voor startende leraren en leerkrachten vanaf 57 jaar gelden aanvullende uren. Antwoorden op veelgestelde vragen vind je hier.

Je spreekt voorafgaand aan het schooljaar met je leidinggevende af hoe je je duurzame inzetbaarheidsuren (DIU) inzet. Na afloop van het schooljaar leg je er ook weer verantwoording over af. De een vindt het gemakkelijker om een goede besteding van de uren te bedenken, dan de ander. Hoe zorg je dat deze tijd echt bijdraagt aan je geestelijke en lichamelijke veerkracht? Dat je er energie van krijgt, waar je even mee vooruit kan? Hier volgen tips en voorbeelden.

Mensen worden rustig van buiten zijn, liefst in de natuur.
Veel in een lokaal gezeten of gestaan? Dan kan buiten bewegen voor herstel zorgen. Als je dit gericht en structureel inzet, werk je aan je inzetbaarheid.

Een ander overziet beter wat er gebeurt, dan jij zelf.
Met behulp van een goede coach heb je sneller zicht op wat er bij jou speelt en je krijgt een stok achter de deur om dingen te verbeteren. Ook een goed gekozen collega zou zo’n rol kunnen vervullen, gesteld dat je onderling goede afspraken maakt over verwachtingen en aanpak. Plan je een traject met coach, dan is dat een prima invulling van DIU.

Je ontwikkelen verloopt sneller en beter, als je uitgaat van je kracht en je talenten.
Kies dus voor scholing, coaching of activiteiten waar je je eigen sterke punten voelt en leert kennen. Niet voor iets wat ‘moet’ omdat je ‘tekortschiet’. Als iets niet goed gaat, moet je dat uiteraard niet negeren. Maar de oplossing zit in wat je kan, niet in je zwaktes. Een scholing die verplicht voelt en waar je tegenop ziet, is vaak niet een bron van energie. Eentje waarbij je alles uit jezelf kan halen en tot bloei komt, wél.

Mensen krijgen energie van iets nieuws leren.
Dat je het beste kan uitgaan van je eigen kracht, wil niet zeggen dat je je hele leven hetzelfde trucje moet blijven herhalen. Je vermogens zijn veelzijdiger en diepgaander dan je in je dagelijks leven merkt. Wat heb je altijd willen doen of kunnen? Binnen je DIU kan je je daar in storten.

Mensen hebben af en toe een pas op de plaats nodig.
Ben je daar niet zo goed in, even tot jezelf komen ‘in het niets’? Kijk eens of je het gericht kan oefenen. Ook een cursus mindfulness of je verdiepen in meditatie- of yogatechnieken kan een invulling geven van je DIU.

Mensen worden gelukkig van echt contact met anderen.
Hoe vaak praat je met iemand over jezelf, of over de ander? Maar dan echt, dus niet een standaard praatje of een gesprek over de inhoud van werk of bezigheden? Als dat er zelden van komt, kan het goed zijn om er ruimte voor te vinden. Dit kan een invulling zijn van DIU, gesteld dat je goed onderbouwt wat je wilt doen, hoe en waarom.

En dan nog een algemeen principe over ontspanning dat je kan helpen:
Mensen herstellen als ze overschakelen naar een ander soort activiteit.

Wil je bijkomen van je werk, kies dan niet voor meer-van-hetzelfde (weer met kinderen of andere mensen bezig zijn of weer achter een beeldscherm, terwijl je dat de hele dag al hebt gedaan) maar juist voor iets anders. Lopen in plaats van zitten, muziek luisteren in plaats van nadenken, een boek lezen in plaats van voor iedereen zorgen, enzovoort.
Je hoeft niet te ‘niksen’ om te herstellen, als je maar echt iets anders doet. Maak hier vooral gebruik van bij het invullen van je pauzes en je vrije tijd.

De basisprincipes die je terugziet in deze tips: vind je kracht en je energie in je DIU en zorg dat ze je herstel bieden, ook structureel.

We hopen dat we nog lang plezier mogen hebben van jouw bijdrage aan de ontwikkeling van mensen. En dat je er zelf ook nog lang plezier in mag houden. Wil je contact met een van onze coaches om je work-life skills te versterken? Je vindt de coaches van Visiom hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *