Geplaatst op Geef een reactie

Dutjes doen

Als er een concrete oorzaak is voor de slechte nachten, die niet zomaar weggenomen kan worden (nachtdiensten, kleine kinderen, etc.), kan iemand overwegen om op andere tijden extra slaap of rust voor zichzelf te regelen. Het is niet hetzelfde als een goede, ononderbroken nachtrust. In alle andere gevallen kan men dus beter blijven kijken hoe de nachtrust verbeterd kan worden. In ieder geval lijkt het erop dat dutjes na vier uur ’s middags ten koste gaan van de nachtrust.

Let op het volgende:

  • Dutjes van ca. 20 minuten of korter kunnen geestelijk verfrissen. Dat is vooral nuttig als iemand veel geestelijke inspanning levert. Dutjes zijn niet geschikt om gemiste nachtrust te compenseren.
  • Langer dan 20 à 30 minuten slapen zorgt ervoor dat iemand te diep in slaap raakt en slecht (duf) wakker wordt.
  • Is iemand een slechte slaper? Dan is dutjes overdag doen niet verstandig. Het dag- en nachtritme blijft dan verstoord. Je wilt juist dat de vermoeidheid richting de avond opgebouwd wordt.
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.