Gepost op

De overgang als nieuwe start

Ben jij al in de overgang? En, bevalt het? Wie aan de overgang denkt, associeert dit meestal direct met opvliegers, hormoonschommelingen, aankomen en slechter slapen. Niet met een nieuwe start, die je ook mooie dingen kan brengen. Daarover zo meer. Laten we eerst kijken naar de feiten.

De feiten

De menopauze is letterlijk het einde van je menstruatiecycli. Op welk moment hij zich aandient, kun je pas achteraf vaststellen – als je menstruatie een jaar is uitgebleven. De overgang is de periode rond de menopauze en kan 2 tot 12 jaar duren. Soms maak je een ‘piek’ aan klachten mee, die ongeveer 6 maanden duurt. In die periode komt er een einde aan de voorraad eicellen waarmee je als vrouw geboren bent. De hormoonhuishouding rondom de cyclus begint te haperen, de productie van oestrogeen neemt langzaam af en de vruchtbare periode stopt. Vrouwen zijn gemiddeld 51 jaar wanneer hun menopauze begint. Ze zijn dan 400 à 500 keer ongesteld geweest.

Iedereen is anders

De overgang geeft allerlei lichamelijke klachten, en verandert de stofwisseling en lichaamsbouw. Hoeveel last je daarvan hebt, is voor iedereen anders. Ook erfelijkheid speelt een rol; hoe je moeder door de overgang ging, voorspelt deels hoe jij de overgang gaat doormaken. Gelukkig kun je zelf veel doen om je klachten te verminderen en de lichamelijke gevolgen van de overgang te beperken. Door goede keuzes te maken op het gebied van voeding, door voldoende te bewegen en door genoeg te slapen en te ontspannen, help je jezelf om je fit en energiek te blijven voelen. Een gezonde leefstijl is altijd al van belang – maar in deze periode van je leven heb je er nog eens extra baat bij!

Mindset

Je mindset maakt veel verschil. Zie je de overgang als het einde van je jong voelen? Of kun je er ook met andere ogen naar kijken – het zien als een nieuwe start? Het goede nieuws hierbij: de natuur helpt je een handje. In de overgang vinden er niet alleen lichamelijke maar ook mentale veranderingen plaats. Door de verminderde oestrogeenproductie krijgen veel vrouwen in de overgang minder behoefte om te ‘zorgen’. In plaats daarvan krijgen vrouwen meer behoefte om ruimte te maken voor zichzelf. Ze ontdekken beter wat ze willen. Kortom, de overgang geeft je ook de kans om meer jezelf te worden, rustiger en wijzer. Dat helpt je om sterker en gelukkiger uit de overgang te komen!

Check je overgangsklachten:

  • Opvliegers, nachtzweten
  • Hartkloppingen
  • De menstruatie verandert: wordt heftiger of juist milder, of de frequentie verandert (NB: geboortebeperking in de vorm van de pil of een spiraaltje geeft geen natuurlijke menstruatiecyclus. Dat maakt het lastiger om overgangssignalen waar te nemen)
  • Urineverlies
  • Sneller geïrriteerd/emotioneel
  • Vergeetachtigheid, concentratieproblemen
  • Vermoeidheid, lusteloosheid
  • Droge slijmvliezen (vagina, ogen, etc.)
  • Pijn in spieren en gewrichten
  • Slaapproblemen

De eerste signalen van de overgang zijn meestal veranderingen in je gebruikelijke menstruatiepatroon. Maar ook opvliegers en nachtzweten laten je weten dat de overgang ingezet is. Herken je veel klachten uit het lijstje? Blijf rustig op het moment dat een klacht je overvalt, en besef: “Het gaat over”. Een gezonde leefstijl helpt je om je klachten te verminderen. Heb je echt veel last, ga dan naar de huisarts of een Care for Women-consulent. Je bent niet de enige!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *